3 Tips Membuat Kawan Baru

“Hai Z, saya mempunyai sekumpulan teman kecil kerana saya seorang pemalu. Saya tidak cukup yakin untuk keluar dan berjumpa dengan orang baru. Saya ingin nasihat mengenai bagaimana saya dapat bertemu dengan orang baru dan mendapatkan lebih ramai kawan. ” -Yusul

Membuat kawan-kawan baru boleh menakutkan, tetapi ia pasti memberi ganjaran. Lagipun, kawan-kawan membentuk sebahagian besar kehidupan kita untuk kebanyakan kita. Mereka adalah orang yang menjalani hidup bersama, berkongsi up dan down kami, dan kesakitan dan kegembiraan. Tanpa sahabat, kehidupan tidak sama. Kami tidak akan menjadi orang yang kita tidak jika mereka.

Sekiranya anda ingin membuat kawan-kawan baru, anda perlu mengetahui tentang jenis kawan yang anda mahu buat. Secara umum, terdapat 3 jenis kawan:

  1. Rakan-rakan Hi-Bye. Inilah yang anda lihat di sekolah / kerja kerana konteksnya memanggilnya. Anda berkata hi ketika anda melihat satu sama lain dan anda mengatakan selamat tinggal pada penghujung hari, tetapi itu sahaja. Hubungan tidak pernah berlaku apabila konteks dihapuskan, iaitu ketika anda lulus dari sekolah atau meninggalkan tempat kerja.
  2. Rakan biasa. Sosial, rakan aktiviti yang anda temui setiap sekarang dan kemudian untuk mengejar atau bersiar-siar. Anda secara umumnya boleh bercakap tentang topik biasa di bawah matahari.
  3. Sahabat jiwa sejati. Orang yang anda boleh cakap apa saja dan segala-galanya. Anda mungkin atau mungkin tidak bertemu setiap hari, tetapi tidak penting kerana kekuatan persahabatan anda tidak ditentukan oleh seberapa sering anda bertemu – lebih daripada itu. Ini adalah kawan-kawan yang boleh dipercayai untuk berada di sana untuk anda bila-bila masa anda memerlukannya, dan mereka akan pergi lebih jauh untuk anda.

Tip 1: Menyedari ketakutan anda ada di kepala anda

Langkah pertama adalah untuk membangunkan imej mental yang sihat untuk bertemu orang baru. Sebahagian daripada kita melihat pertemuan orang baru sebagai peristiwa menakutkan. Kami prihatin untuk membuat kesan yang baik, sama ada orang lain akan menyukai kami, cara untuk meneruskan perbualan, dan sebagainya. Semakin kita berfikir mengenainya, yang menakutkan itu kelihatannya. Cabaran awal ini menjadi ketakutan mental, yang membawa kehidupan sendiri dan tanpa disedari menghalang kita daripada membuat kawan-kawan baru. Rasa malu terhadap orang lain sebenarnya adalah akibat ketakutan.

Tip 2: Mulailah kecil dengan orang yang anda kenal

Sekiranya anda tidak banyak bersosial, bermesyuarat sekumpulan orang baru mungkin kelihatan menakutkan. Jika ya, mula kecil terlebih dahulu. Kurangkan kesukaran tugas dengan memulakan dengan kalangan teman-teman dalam anda, iaitu orang yang lebih dikenali dengan anda. Beberapa cara untuk melakukannya:

  • Jangkau kenalan. Mempunyai mana-mana kawan jenis hi-bye dari tahun-tahun awal? Atau rakan anda kehilangan sentuhan dengan berlalunya masa? Jatuhkan SMS mesra dan ucapkan selamat. Minta pertolongan apabila mereka bebas. Lihat jika terdapat peluang untuk menyambung semula.
  • Lihat jika ada cliques yang anda boleh sertai. Cliques ditubuhkan kumpulan rakan-rakan. Idea ini bukan untuk memecah masuk, tetapi untuk berlatih menjadi kawan baru. Dengan cliques, anggota yang sedia ada mungkin akan memimpin dalam perbualan, jadi anda hanya boleh mengambil peranan pemerhatian dan menonton dinamik antara orang lain.
  • Kenali teman kawan anda. Anda boleh menyertai mereka dalam acara mereka atau hanya meminta rakan anda untuk memperkenalkan anda kepada mereka. Jika anda selesa dengan rakan-rakan anda, ada peluang yang baik untuk anda selesa dengan rakan-rakan mereka juga.

Tip 3: Tunjukkan Dirimu Di Luar Sana

  • Sertai kumpulan temuan. Meetup.com adalah laman rangkaian sosial yang hebat. Terdapat banyak kumpulan minat, seperti kumpulan untuk usahawan, penulis yang berpengalaman, vegetarian, pencinta permainan papan, peminat berbasikal, dan lain-lain. Pilih kepentingan anda dan sertai kumpulan tersebut. Meetups biasanya mengikut bulanan bergantung kepada kumpulan itu sendiri. Cara terbaik untuk bertemu dengan ramai orang baru dengan cepat.
  • Menghadiri bengkel / kursus. Ini berfungsi sebagai jalan utama yang mengumpulkan orang-orang yang berfikiran sama. Saya pergi ke bengkel pembangunan peribadi tahun lalu dan bertemu dengan ramai individu yang hebat, beberapa di antaranya saya menjadi kawan baik.
  • Sukarelawan. Cara yang baik untuk membunuh 2 burung dengan satu batu – bukan sahaja anda dapat menyebarkan kebaikan dan kehangatan, anda bertemu dengan orang yang penuh belas kasihan dengan tujuan.
  • Pergi ke parti. Pihak-pihak seperti pesta ulang tahun, pesta Krismas / tahun baru / sambutan, housewarmings, fungsi / acara, dan lain-lain Mungkin tempat di mana anda akan membuat jumlah kawan baru yang tinggi tetapi tidak semestinya hubungan yang berkualiti. Cara yang baik untuk bertemu lebih ramai orang.
  • Lawati bar dan kelab. Ramai orang melawat mereka untuk bertemu dengan lebih ramai kawan, tetapi saya tidak mencadangkan mereka sebagai rakan yang anda buat di sini mungkin lebih banyak kawan-kawan daripada mengetik # 2 atau menaip # 3 kawan-kawan. Adalah baik untuk hanya melawat beberapa kali dan melihat bagaimana mereka untuk diri sendiri sebelum anda membuat penilaian anda.
  • Komuniti dalam talian. Internet adalah cara terbaik untuk bertemu dengan orang baru. Beberapa persahabatan terbaik saya bermula dalam talian. Saya berjumpa dengan kawan-kawan terbaik saya, K, dari saluran IRC 10 tahun yang lalu. Saya mempunyai sekurang-kurangnya 2 rakan baik lain yang saya tahu dari dalam talian juga. Kami sejak itu bermesyuarat banyak kali dan menjadi kawan yang hebat. Malah pada hari ini, saya mempunyai banyak persahabatan yang hebat dengan orang yang saya tidak pernah jumpa (blogger pembangunan peribadi lain dan pembaca saya). Hanya kerana kita belum bertemu (belum) tidak bermakna kita tidak boleh menjadi kawan baik. Kini, forum dalam talian adalah salah satu tempat utama di mana komuniti berkumpul. Lihat forum dalam talian mengenai topik minat anda. Mengambil bahagian secara membina dan menambah nilai kepada perbincangan. Tidak lama lagi, anda akan mengenali orang-orang di sana dengan lebih baik.

Saya harap anda dapati 3 tips berguna ini. Di manakah anda boleh menggunakan untuk dapatkan kawan baru sekarang juga.

Tekan sini untuk guna aplikasi cari kawan baru sekarang!

Tinggalkan komen

Design a site like this with WordPress.com
Mulakan