Bagaimana Untuk Jadi Seorang Yang Tegas Tanpa Agresif

Related image

Pernahkah anda mempunyai saat apabila anda ingin anda bercakap dan menegaskan diri anda, tetapi anda tidak? Adakah anda berasa kesukaran menegaskan diri anda kadangkala?

Fakta 1: Menjadi tegas tidak bermakna anda berhenti menjadi baik
Bagi kebanyakan kita di sini, kita mungkin mempunyai nilai teras belas kasihan, baik kepada orang lain, sensitif, dan sedia berada untuk orang. Dan mungkin kita rasa bahawa ketika kita cuba untuk menyuarakan keperluan kita, kita mungkin akan datang sebagai seorang yang pushy. Mungkin orang tidak suka itu atau mereka merasakan bahawa kita sombong.
Ia adalah salah faham yang biasa. Sebagai tegas tidak semestinya bermakna bahawa anda berhenti menjadi merendah diri, sopan, atau bagus. Ia adalah tentang bagaimana anda menegaskan diri anda dan saya ingin berkongsi beberapa tips kemudian tentang bagaimana kita boleh menjadi tegas dan tidak menjadi seorang jahat.

Fakta 2: Perbezaan antara ketegasan dan agresif
Terdapat perbezaan antara ketegasan dan agresif. Apabila anda adalah tegas, anda menyuarakan pendapat dan keperluan anda dengan cara yang positif semasa bekerja dengan orang lain untuk mencapai matlamat yang sama. Sebaliknya, agresif adalah apabila anda membuat titik dan memaksa ia merentasi tanpa pertimbangan pendapat orang lain atau perasaan. Sesetengah orang mungkin menyerang atau mengabaikan pendapat orang lain, perasaan, dan keperluan sama sekali.

Di sini terdapat dua perbezaan besar:
1. Ketegasan ialah pembentukan keperluan anda dengan cara yang positif, sedangkan agresif adalah negatif.
2. Ketegasan adalah di mana anda mengakui bahawa orang mempunyai keperluan dan anda mahu bekerja dengan mereka untuk memahami keperluan mereka dan mencapai matlamat yang sama. Manakala agresif, anda tidak benar-benar menganggap bahawa orang mempunyai pendapat mereka sendiri, sempadan, dan keperluan. Anda tidak menghormati bahawa sama ada. Anda hanya mahu menolak titik anda di seberang.

Di sini saya berkongsi beberapa tips untuk menjadi tegas tanpa agresif:

  1. Mengenali nilai suara anda
    Saya mendapati bahawa banyak daripada kita sering tidak bercakap kerana mungkin kita merasa bahawa apa yang kita hendak mengatakan adalah tidak penting. Mungkin orang tidak akan peduli, atau orang tidak mahu mendengar apa yang kita katakan, atau apa yang kita akan katakan tidak akan membuat perbezaan atau menambah apa-apa nilai.
    Tetapi terdapat nilai dalam suara anda, dalam pendapat anda, dan apa yang anda suka untuk berkongsi, dan ia adalah penting untuk mengenal pasti bahawa. Tidak kira masalah yang anda hadapi, jika ia mengganggu anda, maka orang perlu tahu. Kerana jika anda tidak bersuara, tiada siapa yang pernah akan tahu bahawa dan anda hanya akan menderita dengan senyap, yang bukan satu perkara yang baik dalam jangka masa panjang.
    Yang paling penting adalah kalau anda tidak menjadi tegas dan menyuara, anda akan simpankan benda itu perlahan-lahan, ia akan menghisap tenaga dan emosi anda.
  2. Cipta konteks yang betul untuk bercakap
    Katakan anda ingin bercakap dengan bos anda tentang promosi atau rundingan gaji anda. Jika anda tidak tegas, mungkin anda hanya akan terus menunggu dan menunggu, berharap bos anda akan membawa satu hari. Tetapi ia tidak pernah muncul. Dengan jelas, apabila anda menunggu konteks untuk muncul, ia mungkin tidak berfungsi dengan baik.
    Secara proaktif mencipta konteks itu dan menjadikannya berlaku. Mengatur mesyuarat satu-ke-satu, seperti masa 30 minit dengan bos anda. Susun pada satu masa apabila orang tidak begitu sibuk supaya bos anda mempunyai mindspace dan masa untuk mendengar apa yang anda perlu katakan dan membantu anda dengan cara yang terbaik.
    Katakan anda berada dalam persekitaran kumpulan. Anda sedang dalam pembentangan atau dalam mesyuarat kumpulan dan semua orang bercakap. Mempunyai pembukaan untuk berkongsi fikiran anda. Sebagai contoh: “Maafkan saya, saya boleh berkongsi pendapat saya mengenai perkara ini?” atau “Adakah ia okay jika saya berkongsi apa yang saya fikirkan?” Kelakuan ini mewujudkan pembukaan untuk anda dan orang tahu bahawa anda mempunyai sesuatu untuk berkongsi. Anda juga adalah sopan dengan bertanya soalan ini.
  3. Gunakan penyata-saya
    Kenyataan-saya merujuk kepada penceramah yang menyatakan perasaan dan pemikiran dalam satu kenyataan yang bermula dengan “Saya.”
    Jadi, contoh penyata-anda berbanding penyata-saya. Katakan seseorang itu berkongsi maklum balas mengenai laporan.
    – Kenyataan-anda: “Anda menulis laporan itu dalam apa-apa cara yang mengelirukan yang sukar untuk memahaminya.”
    – Kenyataan-saya: “Saya mendapati sukar untuk memahami beberapa bahagian dalam laporan.”
    Perhatikan perbezaan antara penyata-saya berbanding dengan penyata-anda?
    Oleh itu, apabila anda menggunakan pernyataan-saya, penerima kurang cenderung untuk berasa diserang atau menakut-nakutkan. Anda berdua boleh fokus pada masalah di tangan.
  4. Memberi tumpuan kepada apa yang positif
    Anda ingin memberi tumpuan kepada aspek positif keadaan semasa menegaskan diri anda, sebagai lawan untuk menegaskan dengan cara yang negatif.
    Apabila anda memberi tumpuan kepada positif, ia membuka perbualan pada nota yang baik. Ia adalah sama dengan penyata-saya. Ia adalah untuk membiarkan orang lain tahu bahawa anda berada di sisi mereka dan anda tidak cuba untuk menyerang mereka. Versus agresif, salah satu perbezaan utama dengan ketegasan adalah bahawa dengan agresif, anda hanya membuat diri anda mendengar di semua kos dan anda tidak semestinya mengambil berat tentang orang itu. Anda mungkin akhirnya menyerang orang itu semasa membuat sendiri mendengar.

Tinggalkan komen

Design a site like this with WordPress.com
Mulakan