Cara-cara Menjadi Seorang Yang Hebat Dalam Perbualan

Adakah anda seorang conversationalis yang baik? Apa yang membuatkan seseorang menjadi conversationalis yang baik? Menjadi seorang conversationalis yang baik adalah penting dalam perniagaan, situasi sosial, atau dating.

Kualiti interaksi kami terikat kepada dua faktor: (1) keserasian nilai kami, dan (2) kemahiran perbualan kami.

Berikut adalah 10 cara abadi saya diguna kepada semua perbualan saya:

1. Benar-benar berminat ke atas orang itu

Siapakah orang ini? Apa yang ada di fikiran-Nya? Apa yang dia suka lakukan? Apa yang mendorong dia dalam hidup? Ini adalah soalan yang saya ada untuk setiap orang yang saya temui. Oleh kerana orang adalah sebahagian daripada tujuan hidup saya (untuk membantu orang lain mencapai potensi tertinggi mereka), keminatan tulen saya dalam orang, daripada siapa mereka kepada apa yang mereka lakukan, datang secara semulajadi.
Mempunyai keminatan tulen, bukan satu tiruan, adalah penting untuk perbualan yang besar. Walaupun jika anda menggunakan peraturan #2 untuk #10 sebagai conversationalis besar, perbualan masih akan jatuh rata kerana tidak ada kuasa memandu di belakang Pertukaran.
Jadi mempunyai kepentingan tulen dalam semua orang yang anda bercakap. Jika anda tidak berminat pada orang lain, maka mengapa bercakap dengan dia untuk bermula dengan? Beralih kepada seseorang yang anda benar-benar ingin bercakap dengan. Kehidupan terlalu pendek untuk dibelanjakan melakukan perkara yang anda tidak suka.

2. Memberi tumpuan kepada yang positif

Pergi untuk topik positif. Ini bermakna dan bukannya bercakap tentang rungutan lepas, membincangkan matlamat masa depan. Daripada bercakap tentang kopi yang tumpah di meja anda pagi ini, bercakap tentang filem anda berharap untuk menonton lewat petang ini. It’s okay untuk bercakap tentang “negatif” topik (topik yang mencetuskan emosi negatif) sekali-sekala, tetapi hanya apabila anda rasa ia baik-baik dengan pihak lain dan apabila ia mempunyai tujuan tertentu (seperti untuk mendapatkan tahu orang lain yang lebih baik atau untuk bon dengan dia).
Semasa perbualan anda, amalkan mentaliti yang berpandangan ke hadapan. Kurang mengadu, lebih banyak penyelesaian. Kurang penghakiman, lebih empati. Melakukan yang kedua akan membuat anda orang yang lebih menyeronokkan untuk bercakap dengan. Melakukan bekas akan bertukar anda kepada penghisap tenaga.

3. Bertutur, bukan Debat

Dalam artikel pembukaan, saya sebutkan saya pernah mempunyai perbualan dengan seorang lelaki yang sangat argumentatif. Daripada merawat perbualan sebagai yang menyeronokkan, Pertukaran yang menyeronokkan, dia terus mengambil komen saya dan berpaling mereka ke dalam menghuraikan saya vs. anda hujah, apabila saya tidak peduli cara sama ada. Tidak perlu dikatakan, perbualan dengan cepat berkurangan kepada apa-apa. Sikap tempur dan merendahkan martabat adalah begitu penyaliran yang saya tidak mahu bercakap kepadanya selepas 15 minit.
Satu perbualan harus menjadi sebuah saluran di mana pendapat disiarkan, bukan fahaman kepada pendirian satu lubang terhadap yang lain. Berbual, berbincang dan keluarkan idea. Tidak ada keperluan untuk mempunyai kesimpulan atau titik perjanjian dalam setiap perbincangan; Jika penumpuan perlu dipenuhi untuk setiap titik perbincangan, perbualan menjadi sangat penyaliran. Benarkan perkara yang hendak dibiarkan terbuka jika titik yang sama tidak dapat dicapai.

4. Menghormati. Jangan mengkritik, atau menilai

Menghormati pandangan satu sama lain. Ia adalah baik untuk menyatakan pendapat anda, tetapi tidak memaksa mereka pada mereka. Hormati ruangan antara satu sama-tidak melibatkan pada privasi orang itu kecuali anda semua sudah tahu satu cara lain. Hormati satu lagi pilihan peribadi-tidak mengkritik atau Hakim. Untuk melakukan yang berlawanan dalam setiap contoh adalah untuk mengenakan diri anda kepada orang lain apabila ia bukan tempat anda untuk berbuat demikian. Ingat, Semua orang mempunyai hak untuk menjadi diri sendiri, sama seperti anda mempunyai hak untuk menjadi diri sendiri.

5. Letakkan orang itu dalam cahaya yang terbaik

Sentiasa mencari cara untuk menjadikan orang itu kelihatan baik. Berikan kredit di mana kredit perlu dibayar. Mengenali bakat di mana anda melihatnya. Pujian di mana sesuai. Membenarkan orang untuk bersinar dalam cahaya sendiri. Ramai orang tidak mengenali keupayaan peribadi mereka dan ia terpulang kepada anda untuk membantu mereka berbuat demikian. Menjadi panduan mereka; konduit mereka untuk mengasihi.

6. Menerima perbezaan bila membina persamaan

Semua orang adalah berbeza. Pada masa yang sama, sentiasa ada persamaan antara orang. Memeluk perbezaan. Mereka membuat setiap kita unik. Bersetuju untuk tidak bersetuju jika terdapat pertempuran dalam idea. Seperti yang anda bercakap kepada orang lain, mencari persamaan antara anda dan dia. Sebaik sahaja anda mencari link umum, membina pada itu. Gunakan bahawa sebagai satu cara untuk mengetahui lebih lanjut mengenai beliau, yang akan membantu anda mencari persamaan baru yang anda boleh terus membina.

7. Menjadi diri sendiri yang benar

Aset terbaik anda adalah diri anda yang sebenar. Menerimanya dan biarkan ia bersinar. Jangan menutupi ia. Ia akan menjadi agak membosankan jika semua yang anda lakukan adalah MIME perkataan orang lain semasa perbualan; tidak ada apa-apa untuk membincangkan sama sekali! Bersedia untuk berkongsi fikiran dan pendapat sebenar anda (bukan dengan cara yang tempur walaupun — lihat #3). Bangga dengan apa yang anda berdiri dan bersedia untuk membiarkan orang lain tahu yang sebenar anda.

8. Perkongsian 50-50

Saya selalu berfikir bahawa perbualan yang besar harus terdiri daripada perkongsian yang sama oleh kedua-dua pihak. Ia mungkin 40-60 atau 60-40 bergantung kepada keadaan, tetapi kedua-dua pihak harus mempunyai peluang yang sama rata untuk berkongsi dan menyumbang kepada perbualan.
Ini bermakna, cukup peka untuk mengemukakan soalan kepada orang lain jika anda telah bercakap untuk sementara waktu (lihat #9). Ia juga bermakna bahawa anda perlu mengambil inisiatif untuk berkongsi lebih lanjut mengenai diri anda jika orang lain telah berkongsi untuk sebahagian besar. Hanya kerana orang tidak bertanya soalan anda tidak bermakna anda tidak boleh berkongsi; kadangkala orang tidak bertanyakan soalan kerana ia bukan dalam budaya mereka untuk berbuat demikian, atau kerana mereka fikir ia mungkin invasif.

9. Tanya soalan yang bertujuan

Soalan mencungkil jawapan. Jenis soalan yang anda minta akan mengemudi arah perbualan. Untuk mempunyai perbualan bermakna dengan orang lain, tanyakan soalan yang bermakna. Pilih soalan seperti, “apa yang mendorong anda dalam hidup?”, “Apakah matlamat anda untuk tahun ini?” dan “apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk membuat perubahan ini?”, lebih “apa yang anda lakukan semalam?” dan “apa yang anda akan lakukan kemudian?”
Sesetengah orang mungkin tidak bersedia untuk berfikir tentang soalan sedar dan itu baik-baik saja. Mulakan dengan soalan yang mudah dan sehari-hari kerana anda membina hubungan dengan beliau. Kemudian, dapat mengenali dia lebih baik melalui soalan yang lebih mendalam, apabila anda fikir dia bersedia untuk berkongsi.

10. Memberi dan mengambil

Kadangkala orang mengatakan barangan yang cukup pelik semasa perbualan. Sebagai contoh, komen yang kritikal di sini dan di sana, satu catatan yang menyedihkan, jenaka yang buruk. Jangan menilai mereka untuk komen tersebut. Memberi mereka manfaat keraguan (melainkan jika dibuktikan dengan jelas sebaliknya). Saya sendiri membuat komen yang oddball secara rawak kadangkala yang meninggalkan saya tertanya-tanya mengapa saya juga berbuat demikian. Biasanya saya hanya ketawa atau dibuang daripada; Ia membuat untuk perbualan lucu banter.

Tinggalkan komen

Design a site like this with WordPress.com
Mulakan