Berurusan Dengan Tekanan-Sepuluh Tips

Image result for stress

1. Elakkan kafein, alkohol, dan Nikotin.

Elakkan, atau sekurang-kurangnya mengurangkan, penggunaan Nikotin anda dan apa-apa minuman yang mengandungi kafein dan alkohol. Kafein dan Nikotin adalah perangsang dan sebagainya akan meningkatkan tahap stres dan bukannya mengurangkan.

Alkohol adalah depresan apabila diambil dalam kuantiti yang besar, tetapi bertindak sebagai bahan perangsang dalam kuantiti yang lebih kecil. Oleh itu menggunakan alkohol sebagai satu cara untuk mengurangkan stres tidak akhirnya membantu.

Menukar berkafein dan minuman beralkohol untuk air, teh herba, atau jus buah-buahan semulajadi yang cair dan tujuan untuk memastikan diri anda terhidaskan kerana ini akan membolehkan tubuh anda untuk mengatasi lebih baik dengan tekanan.

Anda juga perlu bertujuan untuk mengelakkan atau mengurangkan pengambilan gula halus-mereka yang terkandung dalam banyak makanan yang dihasilkan (walaupun dalam makanan berperisa seperti Kuah salad dan roti) dan boleh menyebabkan kemalangan tenaga yang boleh membawa anda berasa letih dan marah. Secara umum, cuba Makan Diet yang sihat, seimbang dan berkhasiat.

2. Libatkan diri dalam aktiviti fizikal

Situasi tekanan meningkatkan tahap hormon stres seperti adrenalin dan kortisol dalam badan anda.

Ini adalah hormon “melawan atau penerbangan” bahawa evolusi telah keras-berwayar ke dalam otak kita dan yang direka untuk melindungi kita daripada kecederaan badan yang serta-merta apabila kita berada di bawah ancaman. Walau bagaimanapun, tekanan dalam zaman moden jarang dipulihkan oleh pergaduhan atau tindak balas penerbangan, dan begitu senaman fizikal boleh digunakan sebagai pengganti untuk metabolisme hormon tekanan berlebihan dan memulihkan badan dan minda anda kepada calmer, keadaan yang lebih santai.

Apabila anda berasa tertekan dan tegang, pergi ke pantas berjalan di udara segar. Cuba untuk menggabungkan beberapa aktiviti fizikal ke dalam rutin harian anda secara tetap, sama ada sebelum atau selepas kerja, atau pada waktu makan tengahari. Aktiviti fizikal yang kerap juga akan meningkatkan kualiti tidur anda.

3. Dapatkan lebih banyak tidur

Kekurangan tidur adalah punca penting tekanan. Malangnya walaupun, tekanan juga mengganggu tidur kita sebagai fikiran mengekalkan kencang melalui kepala kita, menghalang kita daripada cukup santai untuk tidur.

Daripada bergantung kepada ubat-ubatan, matlamat anda harus memaksimumkan kelonggaran anda sebelum tidur. Pastikan bahawa bilik tidur anda adalah Oasis yang tenang tanpa peringatan tentang perkara yang menyebabkan anda stres. Elakkan kafein semasa petang, serta alkohol yang berlebihan jika anda tahu bahawa ini membawa kepada tidur yang terganggu. Berhenti melakukan apa-apa menuntut mental bekerja beberapa jam sebelum pergi tidur supaya anda memberi masa otak anda untuk bertenang. Cuba mengambil mandi yang panas atau membaca yang menenangkan, buku yang tidak dapat dilupakan untuk beberapa minit untuk berehat badan anda, tayar mata anda dan membantu anda lupa tentang perkara yang bimbang anda.

Anda juga perlu bertujuan untuk pergi ke katil pada kira-kira pada masa yang sama setiap hari supaya minda dan badan anda digunakan untuk rutin tidur yang boleh diramalkan.

4. Cuba teknik istirahat

Setiap hari, cuba untuk berehat dengan teknik pengurangan tekanan. Terdapat banyak cara dicuba dan diuji untuk mengurangkan tekanan supaya cuba beberapa dan melihat apa yang paling sesuai untuk anda.

Sebagai contoh, cuba kelonggaran hipnosis sendiri yang sangat mudah dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja, walaupun di meja anda atau di dalam kereta. Satu teknik yang sangat mudah adalah untuk memberi tumpuan kepada perkataan atau frasa yang mempunyai makna yang positif kepada anda. Perkataan seperti “tenang ” “cinta ” dan “Peace ” berfungsi dengan baik, atau anda boleh memikirkan mengesahkan Mantra sendiri seperti “saya impikan tenang dalam hidup saya” atau “berikan saya ketenangan”. Fokus pada perkataan atau frasa pilihan anda; Jika anda mendapati fikiran anda telah mengembara atau anda menjadi sedar fikiran mengganggu memasuki fikiran anda, hanya mengabaikan mereka dan mengembalikan fokus anda kepada perkataan atau frasa yang dipilih. Jika anda mendapati diri anda menjadi tegang lagi kemudian, hanya senyap mengulangi perkataan atau frasa anda.

Jangan bimbang jika anda mendapati sukar untuk berehat pada mulanya. Kelonggaran adalah kemahiran yang perlu dipelajari dan akan dipertingkatkan dengan amalan.

5. Bercakap dengan seseorang

Hanya bercakap dengan seseorang tentang bagaimana anda merasa boleh membantu.

Bercakap boleh bekerja sama ada mengganggu anda daripada fikiran tekanan anda atau melepaskan beberapa ketegangan yang terbina dengan membincangkan.

Tekanan boleh mengawan penghakiman anda dan menghalang anda daripada melihat sesuatu dengan jelas. Bercakap perkara melalui dengan rakan, rakan sekerja, atau profesional yang terlatih, boleh membantu anda mencari penyelesaian kepada tekanan anda dan meletakkan masalah anda ke dalam perspektif.

6. Simpan diari stres

Menyimpan diari tekanan untuk beberapa minggu adalah alat pengurusan tekanan yang berkesan kerana ia akan membantu anda menjadi lebih sedar keadaan yang menyebabkan anda menjadi tertekan.

Perhatikan tarikh, masa dan tempat setiap episod tekanan, dan Nota apa yang anda lakukan, yang anda dengan, dan bagaimana anda merasakan dari segi fizikal dan emosi. Berikan setiap episod tekanan penarafan tekanan (on, berkata, skala 1-10) dan menggunakan diari untuk memahami apa yang mencetuskan tekanan anda dan bagaimana berkesan anda berada dalam situasi yang tertekan. Ini akan membolehkan anda untuk mengelakkan situasi tekanan dan membangunkan mekanisma mengatasi yang lebih baik.

7. Ambil kawalan

Tekanan boleh dicetuskan oleh masalah yang mungkin di permukaan seolah-olah mustahil untuk menyelesaikan. Belajar bagaimana untuk mencari penyelesaian kepada masalah anda akan membantu anda berasa lebih dalam kawalan dengan itu menurunkan tahap stres anda.

Satu teknik penyelesaian masalah melibatkan menulis masalah dan datang dengan banyak penyelesaian yang mungkin yang anda boleh. Tentukan titik yang baik dan buruk setiap satu dan pilih penyelesaian yang terbaik. Tuliskan setiap langkah yang anda perlu ambil sebagai sebahagian daripada penyelesaian: apa yang akan dilakukan, bagaimana ia akan dilakukan, apabila ia akan dilakukan, yang terlibat dan di mana ia akan berlaku.

8. Mengurus masa anda

Kadangkala, kita semua berasa lebih membebankan dengan senarai ‘ untuk melakukan ‘ dan ini adalah penyebab biasa stres. Terima bahawa anda tidak boleh melakukan segala-galanya sekali gus dan mula untuk keutamaan dan timbul tugas anda.

Buat senarai semua perkara yang anda perlu lakukan dan Senaraikan mengikut keutamaan yang tulen. Nota tugas yang perlu anda lakukan secara peribadi dan apa yang boleh diberikan kepada orang lain untuk berbuat demikian. Rekod tugas yang perlu dilakukan dengan serta-merta, dalam minggu akan datang, pada bulan berikutnya, atau bila masa membolehkan.

Dengan mengedit apa yang mungkin telah bermula sebagai senarai tugas yang menggalakkan dan tidak terurus, anda boleh memecahkan ke dalam satu siri tugas yang lebih kecil, lebih terurus yang tersebar dalam jangka masa yang lebih panjang, dengan beberapa tugas yang dikeluarkan dari senarai sepenuhnya melalui delegasi.

Ingat juga untuk mewujudkan masa penimbal untuk berurusan dengan tugas yang tidak diduga dan kecemasan, dan untuk memasukkan masa untuk istirahat anda sendiri dan kesejahteraan.

9. Belajar mengatakan ‘tidak’

Punca biasa stres mempunyai terlalu banyak untuk dilakukan dan terlalu sedikit masa untuk melakukannya. Dan lagi dalam keadaan ini, ramai orang masih bersetuju untuk mengambil tanggungjawab tambahan. Belajar untuk mengatakan “tidak” kepada permintaan tambahan atau tidak penting akan membantu mengurangkan tahap stres anda, dan juga boleh membantu anda membangunkan lebih keyakinan diri.

Untuk belajar mengatakan “tidak”, anda perlu memahami mengapa anda mendapati sukar. Ramai orang mendapati sukar untuk mengatakan “tidak” kerana mereka mahu membantu dan cuba untuk menjadi baik dan akan disukai. Bagi yang lain, ia adalah takut kepada konflik, penolakan atau terlepas peluang. Ingat bahawa halangan ini untuk mengatakan “tidak” Semua dibuat sendiri.

Anda mungkin merasa enggan untuk membalas permintaan dengan lurus “tidak”, sekurang-kurangnya pada mulanya. Sebaliknya fikirkan beberapa ungkapan yang sedia ada untuk membiarkan orang lain lebih lembut.

10. Rehat jika anda tidak sihat

Jika anda berasa tidak sihat, tidak merasa bahawa anda perlu menjalankan tanpa mengira. Satu ejaan yang pendek akan membolehkan badan untuk pulih dengan lebih cepat.

Tinggalkan komen

Design a site like this with WordPress.com
Mulakan