Mengapa lelaki berbohong?

Image result for man lie

Kenapa lelaki berbohong, anda bertanya? Pertimbangkan dahulu pemikiran bahawa kebanyakan orang adalah orang yang baik. Saya tahu ia sukar untuk dipertimbangkan, terutamanya apabila anda telah mungkin mencari tanpa perlu bertanya kepada diri sendiri mengapa orang berbohong, kerana apa yang berlaku kepada anda benar-benar mengerikan. Saya mendapat. Ia tidak sepatutnya berlaku, dan bohong telah hancurkan anda, dan membahagikan rakan dan keluarga anda. Apa pun kes itu, ia berlaku kepada yang terbaik daripada kita. Tapi mari kita pertimbangkan untuk kedua bahawa orang-orang berbohong bukan kerana sengaja buruk atau jahat alasan, tapi lebih untuk melindungi diri mereka daripada menyakiti. Ia mementingkan diri sendiri pada teras, Ya, tetapi bahawa dalam pendapat saya tidak jahat. Pentingkan diri tidak jahat. Matlamat saya di sini tidak untuk menyalahkan atau menuduh-tetapi lebih-lebih lagi untuk menyelidiki lebih mendalam ke dalam motif berbohong.

Mengapa lelaki berbohong – kerana dia tidak matang

Bayangkan terdapat tiga keadaan emosi yang tetap. Anak, orang dewasa, dan ibu bapa. Apabila seorang bapa berseronok dengan anaknya maka dia bergerak ke keadaan emosional anaknya, yang membolehkan dia mengingat kenangan zaman kanak-kanaknya untuk menyesuaikan diri dengan gaya bermain anaknya. Apabila seorang lelaki bercakap dengan isterinya maka dia berada dalam keadaan emosi dewasa yang membolehkannya wujud pada masa kini. Apabila seorang lelaki memberitahu anaknya, maka dia berada dalam keadaan ibu bapanya, mengingati pengalaman ketika ibunya atau ayahnya menegaskan kuasa mereka terhadapnya, dan melewatkan gaya otoriter ini kepada anak-anaknya.

Berbohong sering berlaku kepada orang-orang yang mempunyai tumpang tindih salah satu daripada keadaan emosi ini, dan tidak membuat saya salah, ada banyak orang dengan pertindihan ini jadi itu bukan peristiwa yang luar biasa. Negara anaknya boleh menjangkiti keadaan dewasanya, tidak pernah membiarkannya tumbuh dengan sempurna sebagai manusia; yang sama boleh dikatakan apabila ibu bapa menjangkiti orang dewasa – mana-mana kes itu semua disebabkan oleh sejumlah besar kesukaran sebagai orang muda dan dia tidak mengembangkan alat yang diperlukan untuk menghadapi akibat tindakannya. Dia berbohong kepada anda kerana dia tidak mahu menyakiti anda, atau meletakkannya dalam lebih banyak istilah asas, dia berbohong kepada anda kerana mengetahui bahawa memberitahu anda kebenaran akan menyebabkan sejumlah konflik yang tidak dia inginkan . Dia tidak mahu menyakiti anda, tetapi apa yang dia tidak memberitahu anda ialah dia tidak mahu menyakiti anda sebab ia akan menyebabkan sejumlah konflik tertentu.

Pembohong mempunyai isu keyakinan diri yang teruk

Fikirkan dunia tanpa pembohongan. Sekiranya anda tidak menonton The Invention of Lying oleh Ricky Gervais maka saya cadangkan anda berbuat demikian. Bahagian terbaik dari keseluruhan filem ini adalah bahawa ia mencerminkan secukupnya apa yang dunia tanpa pembohongan. Satu-satunya bahagian yang saya tidak bersetuju dengannya ialah kehebatan ke arah bohong yang dilihat di dunia itu. Ia hanya tidak dipertimbangkan.

Tetapi fikirkan dunia tanpa berbohong, sampai ke butiran kecil seperti, “Ya sayang, pakaian itu kelihatan mengerikan pada awak. Sila letakkan yang baru. “Saya tidak setuju dengan bohong, walaupun kebohongan putih kecil. Saya ingin memberitahu semua orang 100% kebenaran 100% masa, dan ada cara dan cara untuk membiarkan orang turun dengan perlahan sambil menceritakan kebenaran.

Saya mempunyai seorang lelaki muda di tempat kerja terakhir saya selalu menghalang saya dan memberitahu saya bahawa saya mendapat sedikit gemuk. Dia mengalami kehilangan ingatan jangka pendek. Saya selalu mengagumi tidak kira keadaan dia akan selalu memberitahu saya apa yang dia fikirkan. Ia tidak menyinggung perasaan saya apa yang dikatakannya – dia mengatakan kebenaran. Kebenaran hanya menyakitkan apabila anda ditolak.

Oleh itu, apabila kita berbohong kepada orang lain, kita mengatakan bahawa saya menafikan realiti yang anda lihat di hadapan anda. Pendek kata mereka memberitahu anda bahawa mereka lebih suka anda bayangkan mereka sebagai orang lain. Ini adalah lambang harga diri yang rendah. Orang yang percaya diri mahu anda melihat realiti di hadapan anda kerana kebanyakan mereka bangga dengan siapa mereka dan menikmati syarikat mereka sendiri.

Tersilap kesombongan untuk keyakinan

Banyak orang akan berkata pada masa ini, “Itu tidak benar, saya tahu banyak orang yang yakin yang berbohong,” tetapi ramai orang yang menjadi kesombongan dan kepercayaan bercampur-campur. Keyakinan juga adalah keupayaan untuk menjadi lemah dan memiliki kesilapan anda sendiri. Orang yang percaya akan berkata, “Maafkan saya. Saya sebahagiannya disalahkan. Mari lihatlah ini. “Orang yang sombong akan berkata,” Tidak ada cara yang boleh jadi saya. Anda harus disalahkan. “Contoh pertama menunjukkan kejujuran dan kelemahan, di mana tidak perlu berbohong. Cara orang kedua adalah mekanisme pertahanan untuk menyembunyikan kesalahannya kerana dia terlalu tidak percaya untuk dilihat sebagai tidak sempurna. Satu contoh yang baik adalah bahawa dia tidak pernah ditunjukkan sebagai seorang anak yang cacat adalah sebahagian daripada manusia. Orang yang yakin dapat mengenali kesilapan mereka, dan memiliki mereka, sementara tidak membiarkan kesilapan mereka mengungkapkan keyakinan mereka. Orang yang sombong kurang cenderung memiliki kesilapan mereka dan lebih suka berbohong untuk menutup ketidaksempurnaan mereka, terutama kerana mengenali mereka, atau sekurang-kurangnya mengakui mereka, melibatkan beberapa bentuk kecederaan emosional.

Tinggalkan komen

Design a site like this with WordPress.com
Mulakan